Technológie a deti

Žijeme dobu, v ktorej sa bez moderných technológií jednoducho nezaobídeme. Odvšadiaľ sa na nás hrnú požiadavky, ktoré musíme plniť online a ten, kto sa v tom všetkom nestíha orientovať, je jednoducho stratený. Preto už v školách sa deti venujú práci s počítačom, vypracúvajú úlohy cez rôzne programy, hľadajú informácie na internete a posielajú referáty na mailové adresy svojich učiteľov namiesto toho, aby ich vyhotovili ručne. Aj toto nám prináša moderná doba. Je fajn, že sa deti takýmto spôsobom pripravujú na život, ale niekedy sa naskytá otázka: Naozaj sú moderné technológie pre deti takou výhrou?

Pred monitorom doma i v škole

Rodičia sú niekedy nešťastní z toho, koľko času trávia ich deti za počítačom alebo s mobilom či tabletom v ruke. Ak sa obzrieme okolo seba, vidíme mladých ľudí, ktorí sa bez týchto vychytávok ani nepohnú z domu. Musia byť jednoducho neustále pripojení k sieti, aby im nedajbože niečo dôležité neušlo.

Práca na počítači v škole má určité hranice, učitelia by mali mať odpozorované a podchytené, aby deti v škole na počítači riešili len dané úlohy a nič iné. Ak ale dostanú domácu úlohu, ktorú je potrebné cez počítač vypracovať či preposlať, nastáva situácia, že deti musia jednoducho za počítačom sedieť aj doma. Tu už je úlohou rodičov, aby dohliadli na to, aby ich dieťa riešilo na počítači len to, čo je potrebné. No nie vždy to tak je.

Dnešní zaneprázdnení rodičia sú radi, ak si ich deti dokážu s úlohami pomôcť a poradiť aj samy, a tak sa z riešenia domácej úlohy cez počítač zvrhne niekoľkohodinové bezduché vysedávanie pred monitorom, pričom výsledok nie je žiaden. Dieťa si nevie rozkázať, že musí pracovať na tom, čo je mu zadané. Ak vidí príležitosť, ako tráviť čas na obľúbených stránkach či hrách, prečo ju nevyužiť?

 

Smutné následky

Keby toto všetko nemalo následky, nikto by sa nad tým, že deti trávia toľko času vo virtuálnom svete, nepozastavoval. No výsledok je taký, že dnešné deti a mladí ľudia majú problém komunikovať osobne, z očí do očí. Sú naučení všetko riešiť písomne, nehovoriac o tom, že pravopis písomného prejavu im opravuje samotný počítač. Klesajú komunikačné schopnosti, slovná zásoba, ale i úroveň písomného prejavu. Deti prestávajú čítať klasické knihy. Stačí im zopárkrát kliknúť a majú audio nahrávky všetkého, čo potrebujú.

Kam ale dospejeme o niekoľko rokov, keď to takto pôjde ďalej? Ťažko povedať, či s tým urobia niečo rodičia alebo samotní učitelia na školách, pokiaľ budú tlačení k tomu, aby sa technológie dostávali do života čoraz hlbšie a častejšie. Určite je ale na zváženie, či je to smer, v ktorom vidíme našu ružovú budúcnosť.

FOTO: pexels.com